Netticasinoiden tai yleisestikin ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kiellettyä. Miten sitten netticasinot voivat löytää itselleen asiakkaita ja kuinka ne pystyvät ponnistamaan tiheästä casinometsästä kaikkein korkeimmalle?
Ensinnäkin on hyvä alleviivata, että markkinointikielto on itsessään positiivinen asia, sillä sen ansiosta vääränlainen mainonta ei kohdistu esimerkiksi alaikäisiin, joille pelaaminen on kiellettyä. Toisaalta taas casinot ovat liikeyrityksiä siinä missä minkä tahansa alan yhtiöt, joten niiden tulee jollain tapaa tuoda itseään esiin.
Reilu, avoin kilpailu ja vapaammat markkinat voisivat olla myös asiakkaan etu, sillä se kannustaa parempaan palveluun sekä asiakaslähtöisempään lähestymistapaan. Samalla markkinointiin voitaisiin saada selkeämmät säännöt – tällä hetkellä kun niissä on vielä hieman aukkoja. Luodaan aiheeseen tarkempi silmäys!
Miten ja missä suomalaiset pelaavat?
THL:n vuonna 2019 teettämän tutkimuksen mukaan noin 78 % oli pelannut 12 kuukauden sisään vähintään yhtä rahapeliä. Vaikka rahapelien pelaaminen onkin ollut aina vain suositumpaa vuodesta 2007 alkaen, viime vuosina varsinaista kasvua pelaamisen määrässä ei ole tapahtunut.
Sen sijaan netissä pelaamisen luvut ovat jatkuvassa nousussa. Tutkimukseen osallistuneiden kesken yli kolmasosa pelasi netin pelisivustoilla. Veikkaus pitää hallussaan edelleen suurinta osaa suomalaisista markkinoista niin fyysisillä pelipisteillä kuin netin puolella, mutta ulkomaisten casinoiden osuus on kuitenkin noussut 16 prosenttiin saakka.
TV-mainokset – ovatko ne sittenkin mahdollisia?
Markkinointi Suomessa on siis kiellettyä – tämä selvä. Olet saattanut kuitenkin törmätä televisiossa pyöriviin mainoksiin suurimmista netticasinoista. Miten tämä yhtälö on mahdollinen?
Selitys on yksinkertainen: kyseessä ei ole Suomessa tapahtuva markkinointi. Netticasinot voivat mainostaa ulkomaisilla tv-kanavilla, joihin Suomen viranomaisten käskyvalta ei yllä. EU säätelee audiovisuaalisia mediapalveluita direktiiveissään, ja TV:ssä esitettävien rahapelimainosten kieltäminen olisi niiden vastaista.
Ulkomaiset kanavat voivat siis tehdä yhteistyötä netticasinoiden kanssa ja esittää niitä Suomessa. Moni näistä kanavista ovat näkyviä ja suosittuja kotimaassamme: esimerkiksi MTV ja Discovery ovat hyviä esimerkkejä. Hyvin tehdyt visuaaliset mainokset jäävät tehokkaasti mieleen, joten jos rahkeet riittävät, TV-markkinointi on varmasti tehokas keino pelisivuston tunnetuksi tekemisessä.
Jää nähtäväksi, kuinka pitkään se tulee olemaan vielä mahdollista, sillä periaatteessa EU voisi rajoittaa direktiivejä, kuten se on tehnyt alkoholin ja tupakan mainonnan kanssa. Toistaiseksi se kuitenkin on toimiva markkinointikeino.
Google ja AdWords
Suomen viranomaiset eivät myöskään voi rajoittaa netin hakukoneiden toimintaa. Googlen, YouTuben ja muiden vastaavien palveluiden harjoittama mainosten kohdennus on Poliisihallituksen kouran ulottumattomissa.
Miten homma sitten toimii? Kun vierailet eri nettisivuilla, saat aina eteesi ikkunan, jossa sinua pyydetään hyväksymään evästeet. Nämä ovat pieniä tiedonmurusia, jotka yhdessä luovat kuvan siitä, mitkä asiat sinua kiinnostavat, mitä hakuja teet ja niin edelleen. Kun olet hyväksynyt evästeet ja vierailet rahapelaamiseen tai casinoihin liittyvillä sivuilla, on hyvin todennäköistä, että tulet näkemään jatkossa kohdennettua mainontaa netticasinoihin liittyen.
Tämä on netticasinolle hyvin tehokas tapa mainostaa, sillä sen avulla markkinointi saadaan perille henkilöille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita aiheesta.
Vaikka Suomen viranomaiset eivät voikaan valvoa Google AdWordsin toimintaa, ei kyseessä ole suinkaan villi länsi. Google on tarkka siitä, millaista mainossisältöä se sallii esitettävän, ja seuloo algoritmien avulla mainosten sisältöä. Lisäksi netticasinot ja niiden palveluita esittelevät portaalit joutuvat hankkimaan sertifioinnin voidakseen mainostaa AdWordsin kautta. Suomessa sertifiointia ei saa kukaan muu kuin Veikkaus, mutta jälleen kerran, ulkomailla tilanne on toinen.
Yhteistyö julkisuuden henkilöiden kanssa
Moni netticasino tekee yhteistyötä julkisuuden henkilöiden kanssa. Tässä on kyse niin sanotusta affiliate-toiminnasta, missä henkilö markkinoi tiettyä tuotetta tai palvelua omien kokemustensa kautta. Esimerkiksi kuuluisa bloggari voi ujuttaa artikkelin yhteyteen kertomuksen siitä, missä pelissä voitti mukavat taskurahat, ja liittää mukaan linkin tietylle casinolle. Kun sitten lukijat klikkaavat tätä linkkiä ja tekevät talletuksen casinolle, yhteistyökumppani saa siitä pienen osuuden.
Tämä on netticasinoille – tai mille tahansa muullekin alalle – todella kustannustehokkaaksi todettu tapa markkinoida. Siinä maksetaan vain tuloksista, joten tyhjiä, kuolleita kuluja ei pääse syntymään.
Asiakkaan kannattaa tietysti olla tarkkana sen kanssa, mistä ottaa vinkkejä vastaan. Jos julkisuuden henkilö ei ole koskaan lähestynyt pelimaailmaa sen kummemmin, voi herätä kysymys siitä, miten luotettavia vinkit ovat. Markkinoijan kannalta on tärkeää valita kumppanit huolella, sillä pahimmassa tapauksessa markkinointi voi kääntyä itseään vastaan.
Muu affiliate-markkinointi
Affiliate-markkinointiin on olemassa muitakin tapoja kuin tietyn henkilön kanssa yhteistyön tekeminen. Netticasinot, pelaaminen ja vedonlyönti kiinnostavat lukuisia suomalaisia, joten niihin liittyvää tietoa haetaan netistä runsaasti. Peliohjeet, vetovinkit, strategiat, parhaat pelipaikat – mielenkiintoisia aiheita riittää. Siksipä moni intohimoinen pelaaja onkin päättänyt perustaa sivustoja, jotka kokoavat yhteen näitä teemoja.
Nämä sivustot ovat erinomaisia affiliate-kumppaneita, sillä ne keräävät lukijakseen nimenomaan pelaamisesta kiinnostuneita henkilöitä. Pelaajat löytävät keskitetysti tietoa, neuvoja ja vinkkejä, sivusto voi tienata siitä kukkaroon täytettä ja netticasinot saavat asiakkaita – tilanne on siis kaikille win-win.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Tällä hetkellä netticasinoiden markkinoinnissa liikutaan hieman harmaalla alueella. Periaatteessa Suomessa ei saa markkinoida, mutta kuitenkin monet porsaanreiät tekevät siitä mahdollista ja täysin laillista. Jääkin nähtäväksi, mihin suuntaan aihetta lähdetään kehittämään tulevaisuudessa.
Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa on siirrytty jo vuonna 2019 vapaisiin markkinoihin. Maassa toimivat netticasinot joutuvat hakemaan Ruotsin peliviranomaisen myöntämän lisenssin, minkä ansiosta toiminta on huomattavasti selkeämpää ja valvotumpaa.
Olisiko Suomen aika ottaa mallia länsinaapurista? Monet vastaavat kyllä, toiset empivät vielä. Se on kuitenkin varmaa, että mikäli näin on, myös markkinoinnin säännöt menevät uusiksi.