Omat nettisivut käyntikorttina maailmalle

Vaikka emme aina havaitse, ymmärrä tai ajattele erilaisten mahdollisuuksiemme määrää vilkkaassa yhteiskunnassa, on niitä kuitenkin tarjolla hyvin monella eri tavalla. Pystymme luomaan sekä välittämään itsestämme muille lähes minkälaisen kuvan tahansa. Omalla ahkeruudella ja luovuudella voi jokainen rakentaa itselleen omannäköisen bisneksen, jossa yhtenä tärkeänä osatekijänä ovat toimivat nettisivut.

Vaikka myös interaktiivinen maailma muuttuu ympärillämme kovaa vauhtia, ei toimivien ja asiakkaita palvelevien kotisivujen merkitystä voi väheksyä. Oli yrityksesi tai blogisi luonne millainen tahansa, ovat hyvin suunnitellut nettisivut monelle ulkopuoliselle ensikosketus palvelun tarjoajaan.

Toimivien nettisivujen ei välttämättä tarvitse sisältää verkkokauppaa tai suoranaista Osta-painiketta asiakkaalle, vaan sivut voivat olla myös esimerkiksi laadukas portfolio tai muita omia töitä esittelevä kokonaisuus. Laadukkaat kotisivut voivat myös käsitellä aihetta casinot.

Sivujen rakenne ja parhaimmat alustat

Netti on pullollaan ohjeistuksia, esimerkkejä ja toimivien kotisivujen tekijöitä. Mahdollisuuksia on onneksi runsaasti tarjolla, kaikkea itse tekemisestä aina rautaisten alan ammattilaisten toteutukseen. Paljon on tietenkin kiinni halutusta lopputuloksesta, sivuston liikenteen koosta sekä muista toiminnoista. Jos sivut ovat portfolio tai jokin muu selailutyyppinen kokonaisuus, ovat siinä käytettävät työkalut hieman erilaisia kuin kansainvälistä, tuhansia ihmisiä tavoittavaa verkkokauppaa rakennettaessa.
Alkuun voi olla tietenkin oleellista hakea inspiraatiota muista, omaa alaa koskevista sivustoista. Vaikka tarkoitus ei tietenkään ole kopioida sitä mitä muilla on, on tärkeää oppia ymmärtämään, millaista mahdollinen kilpailu on ja miten saada myös omat kotisivut kilpailemaan muiden tekijöiden rinnalla.

Pienet tai keskikokoiset, muutaman välilehden omaavat sivut ovat vielä suhteellisen helppoja itsekin rakentaa. Niiden tekeminen ei välttämättä vaadi edes sen suurempaa teknistä ymmärrystä. Netissä huimaa vauhtia yleistyvät drag and drop -tyyppiset kotisivujen alustat voivatkin olla oiva keino harjoitella omien sivujen rakentamista.

Tälläisiä alustantarjoajia ovat esimerkiksi Wix.com, Squarespace, WordPress.com ja Square Online. Eri tarjoajat ovat keskittyneet hieman erilaisiin asioihin. Tarkastelussa voivat olla hinnoittelu, helppous, valmiiden pohjien määrä, sivuston koko sekä hosting-palvelun saatavuus.

Vaikka et haluaisi aloittaa kaikista helpoimmasta alustasta, voi itsetehtyjen nettisivujen harjoitteleminen kuitenkin avartaa näkemystä sekä auttaa hahmottamaan, millaisiin osa-alueisiin voi itse vaikuttaa.

Mahdollisuuksia on monia ja mikäli taas kyseessä on kansainvälinen, kymmeniä eri välilehtiä sekä vaikkapa suuren verkkokaupan tarjoama sivusto, voi olla relevanttia kääntyä luomisessa sekä suunnittelussa ammattilaisten puoleen. Toimivien kotisivujen rakentaminen ammattilaisten avulla ei toki ole ihan halvimmasta päästä ja usein puhutaankin satojen ja tuhansien eurojen kustannuksista. Toki kerralla hyvin tehdyt nettisivut kantavat pitkälle tulevaisuuteen ja hyvin tehtyjä sivuja on helpompi korjata kuin isoja puutteita omaavia.

Toimivat nettisivut voivat tarkoittaa niin tekijälle kuin tavoitettavalle kohderyhmällekin erilaisia asioita. Toki tekninen toimivuus on erittäin relevanttia, mutta mukaan kuuluu myös visuaalinen ulkoasu, asioiden looginen löydettävyys sekä asiakkaan tarpeeseen tai mahdolliseen ongelmaan ratkaisun tarjoaminen.

Markkinointi ja jatkuva kehitys

Nettisivujen rakentaminen ja niiden modernius ovat saavuttaneet digitalisaation kehittymisen myötä huiman kehityksen. Kaikista moderneimmat, suuret kansainväliset nettisivut ovat vertaansa vailla ja ne herättävätkin helposti asiakkaissa mielenkiintoa sekä erilaisia tunnetiloja. Toisaalta vaikka nettisivut olisivat kuinka hyvät tai modernit, tulee niihin saada liikennettä sekä näkyvyyttä. Tässä voi hyödyntää muutakin jo mahdollisesti olemassa olevaa näkyvyyttä, eri sosiaalisen median kanavia pitkin.

Näkyvyyden rakentamisessa voi käyttää hyödyksi myös maksettuja mainoksia, esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Hakukoneoptimoinnin ymmärtäminen on tärkeää, sillä sen analyysin avulla pystyt seuraamaan sivustosi kävijämääriä, kauanko asiakkaat käyttävät aikaa sivuillasi ja kuinka monen eri välilehden kautta asiointi tapahtuu.

Tietenkin mitä enemmän halutaan saada liikennettä ja vaikkapa myyntiä mahdolliseen verkkokauppaan, sitä enemmän korostuu tekninen toimivuus sekä sivuston jatkuva kehitys. Omien nettisivujen on tärkeää kuvastaa persoonallisesti juuri sitä, mitä on. Olipa kyse sitten tuotteista, valokuvista, portfoliosta tai online-palveluista, on tärkeää pystyä välittämään asiakkaille oikeanlainen tunne tarjotusta palvelusta.

Selkeät, suuret kuvat ja helposti luettava teksti osuvat ensimmäisinä tekijöinä asiakkaiden silmään. Parhaimpien nettisivujen kilpailu on kovaa, sillä ihmiset jaksavat odottaa keskimäärin 3 sekuntia sivuston latautumista.

Etusivun tulisi heti ensimmäiseksi herättää mielenkiinto, miellyttää visuaalista silmää ja tarjota jonkinasteinen ratkaisu asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan. Nettisivujen rakentaminen on mielenkiintoista sekä mieltä avartavaa puuhaa.